پلاستر چیست؟

پلاستر چیست؟

پلاستر (Plaster) یک لایه پوششی اضافی است که بر روی بخش‌های مختلف ساختمان مانند دیوارها، ستون‌ها، سقف، کف ساختمان و سایر بخش‌های ساختاری آن به کار برده می‌شود و هدف اصلی آن پوشش دادن و محافظت از ساختار دیوار است. پلاسترها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و با توجه به هدف استفاده از آن ها در یک پروژه، ممکن است نوع آن ها متفاوت باشد. مثلاً می‌بینیم که در دیوارهای داخلی ترجیحاً از پوشش گچی استفاده می‌شود که از لحاظ زیبایی و مقاومت در برابر خروج گرما و سرما اهمیت دارد. این در حالی است که پوشش‌های سیمانی عمدتاً در بخش خارجی یک پروژه استفاده می‌شوند تا از نفوذ رطوبت و تأثیر شرایط محیطی بر روی بدنه سازه جلوگیری کنند.

پلاسترکاری چیست؟

پلاسترکاری (Plastering) به فعالیتی گفته می‌شود که این لایه را بر روی سطح دیوار یا هر سطح دیگری می‌کشاند. در حقیقت، پلاسترکاری یک واژه بسیار کلی و عمومی است که برای هر پروژه‌ای، یک اسم خاص برای آن استفاده می‌شود. مثلاً در مورد گچ با عنوان گچ کاری و در مورد پوشش سیمانی، از عنوان سیمان کاری استفاده می‌شود. به همین دلیل عمدتاً می‌بینیم که در سطح جامعه و از لحاظ عمومی، پلاستر چندان شناخته شده نیست و بیشتر نوع جزئی آن مطرح است.

پلاستر چیست؟

پلاستر چیست؟

انواع پلاستر

با توجه به تعاریفی که در بخش‌های بالا عنوان شد و مثال‌هایی که در هر کدام از آن ها ذکر شد، تا حدود زیادی می دانید که این لایه پوششی می‌تواند هر نوع پوشش را شامل شود. به عنوان مثال، یک لایه کاهگل که بر روی سقف ساختمان یا بر روی دیواره ساختمان های روستاها استفاده می‌شود، یک نوع لایه پلاستر محسوب می‌شود. اما در عرف بازار، دسته بندی آن ها به چهار صورت زیر است:

  • پلاستر گچ: اصلی‌ترین ماده اولیه استفاده شده در این لایه پوششی، گچ است و معمولاً در پروژه‌های تزئینی بیشتر کاربرد دارد. این گزینه در بخش داخلی ساختمان استفاده می‌شود و علاوه بر نقش تزئینی آن، در جلوگیری از خروج گرما و انتقال صوت ایفای نقش می‌کند.
  • پلاستر سیمانی: اگر به دنبال یک پوشش محکم و چند کاره هستید، این گزینه نسبت به سایر روش‌ها بهتر است. پوشش‌های سیمانی در بخش خارجی ساختمان و به صورت ملات نفوذ ناپذیر به کار برده می‌شوند. این پوشش‌ها هم در بالا بردن استحکام دیوار تأثیر دارند و هم به نوعی یک لایه عایق در برابر نفوذ رطوبت محسوب می‌شوند.
  • پلاستر کاغذ دیواری: بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاغذ دیواری نمی‌تواند به عنوان یک لایه پوششی به کار برده شود، اما به طور کلی، بخشی از وظایف پلاسترها را انجام می‌دهد و ما نیز این گزینه را در بین روشهای مختلف آنها قرار داده‌ایم. نقش تزیینی این پوشش نسبت به سایر کاربردهای آن چشمگیرتر است.
  • پلاستر آهکی: این لایه پوششی از لحاظ استحکام نسبت به گچ بهتر است، اما نمی‌تواند نقش خود را مانند پوشش‌های سیمانی اجرا کند. معمولاً در سقف و کف ساختمان بیشتر از پوشش‌های آهکی استفاده می‌شود و در برخی موارد جزئی امکان استفاده از آن ها بر روی دیوار فراهم است.
راه های ارتباطی با بلوک هبلکس برادران اسدی:
mobile icon شماره موبایل: 09197624721
telegram icon پاسخگویی تلگرام: mr_asadi7070@
address icon آدرس: تهران – میدان ثامن الحجج – مرکز خرید اطمینان – طبقه اول – پلاک 98
email icon پست الکترونیکی: info@hebelexkavir.com
url icon آدرس سایت: www.hebelexkavir.com
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *