بلوک اتوکلاو شده

تاریخچه بلوک اتوکلاو شده

بلوک اتوکلاو یکی از مهمترین اختراعات و دستاوردهای بشر در حوزه ی ساخت و ساز در قرن 20 می باشد که علاوه بر وزن سبک دارای مقاومت بالایی می باشد. این بلوک aac  و یا همان اتوکلاوشده برای نخستین بار در سال 1924در انستیتوی استکهلم توسط فردی بنام دکتر اریکسون طراح  داخلی و آرشیتکت از کشور سوئد اختراع شد. بدنبال کمبود چوب و نابودی جنگل ها بر اثر عوامل مختلف، کمبود مصالح ساختمان پدیدار شد و همین موضوع سبب شد این بلوک در سال 1920 ایده پردازی و ساخته شود و بعد از آن فردی آلمانی با نام جوزف هبل با استفاده ازترکیب و اندازه گیری و مخلوط چند عنصرباهم و درنهایت قالب گیری و برش، این محصول را بطور گسترده تولید نمود و به منظور مقاوم سازی بیشترآن از آرماتوربهره گرفت. یکی از خصوصیات بارز این بلوک که موجب شد تا فعالان و مهندسان معمار  در این حوزه از آن استقبال زیادی کنند، سبک بودن و مقاومت بالای آن می باشد.

بکارگیری این بلوک در امر ساخت و ساز خیلی سریع در سراسر دنیا افزایش و رواج پیدا کرد به همین منظور انجمن هایی تحت حمایت از تولید و ترویج بلوک اتوکلاو شده دایر گردید ازجمله AAC آمریکا ، انجمن AAC  اروپا همچنین بالغ بر 51 کارخانه با توان و ظرفیت تولید 31 میلیون متر مکعب در سال در کل دنیا به بهره برداری رسید. سرعت رشد رواج این بلوک به حدی بود که با گذشت 3 سال واحدهای تولید به 150عدد با ظرفیت 50 میلیون مترمکعب در سال افزایش پیدا کرد. درحال حاضر بزرگترین تولید کنندگان این بلوک بطور عمده در قاره های آمریکا و اروپا و اقیانوسیه فعالیت دارند. در سال 1365 برای نخستین بار بلوک اتوکلاو شده با نام تجاری سیپورکس در ایران فعالیت خود را آغاز نمود و دوسال بعد از آن یعنی در سال 1367 بلوک اتوکلاو شده با نام هبلکس شناخته شد و تا به امروز تمامی بتن ها و بلوک های اتوکلاو شده در کشور با نام هبلکس شناخته می شوند. در این مقاله سعی داریم تا بیشتر به معرفی بلوک اتوکلاو شده بپردازیم پس در ادامه ی مطلب با ما همراه شوید.

بلوک اتوکلاو شده چیست

بتن و یا بلوک هوادار اتوکلاو شده در واقع به بلوک سبکی گفته می شود که بصورت گازی و متخلخل ایجاد می شود. این بلوک از لحاظ ساختار شیمیایی، در دسته فرآورده های بتنی قرار می گیرد چرا که از پخت مخلوط عناصری همچون سیمان ، سیلیس،آهک و پودر آلومینیوم همچنین آب و با استفاده از دما و فشار بالا حاصل می شود.این بلوک یک مصالح ساختمانی محسوب می شود که در عین وزن سبک از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و به دلیل کاربرد و استفاده ی راحت و آسان از آن همچنین ویژگی قابل بازیافت بودن آن، بطور عمده در حوزه ی ساخت و ساز با عنوان محصولی با کارایی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این بلوک می تواند کمک بزرگی به کاهش نشر گازهای مضر گلخانه ای داشته باشد. بلوک اتوکلاو شده در بخش ساختمان سازی و عمرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد که این خود نشان از تضمین کیفیت و کارایی فوق العاده ی این بلوک می باشد. بلوک برداران اسدی به عنوان بزرگترین کارخانه بلوک هبلکس ، بلوک اتوکلاو را بصورت پیش ساخته تولید میکند و غالبا” به شکل بلوک های ساختمانی برای ساخت عضوهای باربر و غیرباربر همچون دیوار ها و پارتیشن مورد استفاده قرار می گیرند این بلوک با نام های بسیاری مختلفی شناخته می شوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

انواع بلوک اتوکلاو شده

همانطورکه قبلا هم اشاره کردیم بلوک اتوکلاو شده دارای انواع مختلفی می باشد و بطور کلی در سه دسته تقسیم بندی می شوند از جمله این دسته بندی عبارتند از:

بلوک با دانه های سبک

برای ساخت و تولید این بلوک از مواد ریز دانه ای که وزنی کمتر از 1120 کیلوگرم بر متر مکعب دارند استفاده می کنند.

بلوک با حذف ریزدانه

ساخت و تولید این بلوک از ترکیب آب و سیمان و مواد دانه درشتی که بدون ماسه هستند، می باشد.

بلوک متخلخل- بلوک گازی

 بلوک گازی یا بلوک سلولی از نوع بلوک و یا بتن سبک می باشند که در فرآیند تولید خود نیز به دو گروه تقسیم می شوند – بلوک هوادار اتوکلاو شده و – بلوک هوادار کفی.

مزایای بلوک اتوکلاو شده

بلوک هوادار اتوکلاو شده دارای ویژگی های متعددی می باشد که همین امرسبب شده از محبوبیت و جایگاه خاصی در صنعت ساخت و ساز برخوردار باشد. از جمله  ویژگی های این بلوک می توان به موارد زیر اشاره نمود.

سازگاری با محیط زیست

بکارگیری پسماندهای صنعتی همچون خاکستربادی در ساختار بلوک اتوکلاو بدون استفاده از مواد سمی همچنین عدم تولید گازهای مضر و آلاینده و کاهش مصرف انرژی باعث شده تا تاثیرات مخرب زیست محیطی بلوک اتوکلاو در مقایسه با دیگر بلوک ها کمتر باشد.

وزن سبک

برای وزن بلوک اتوکلاو در مقایسه با دیگر مصالح میتوان گفت حدود25 تا 30 درصد وزن یک آجر و 70 درصد وزن یک بتن معمولی می باشد  که این خصوصیت سبب کاهش بار مرده ساختمان و فراهم کردن ساخت سازه های بیشتر با ارتفاع بالاتر می باشد.

سرعت در اجرا

با استفاده از بلوک اتوکلاو اجرای پروژه ها از سرعت بیشتری برخوردار می شوند بطوری که میتوان گفت حدود 20 درصد به سرعت اجرای عملیات می افزاید. تنوع در اندازه و ابعاد بلوک های اتوکلاو شده سبب شده تا نیاز به استفاده از اتصالات کاهش پیدا کند همچنین بدلیل وزن سبک سرعت در جابجایی و جاگیری و ساخت افزایش می یابد.

عایق حرارتی و بهینه سازی مصرف انرژی

حفره های ریز هوا در ساختار بلوک اتوکلاو شده سبب شده تا این بلوک مانند یک عایق حرارتی خوب عمل کند که این ویژگی باعث کاهش هزینه ی انرژی گرمایشی و سرمایشی و تهویه در سازه می شود.

کارایی بالا و منعطف بودن در طراحی

برش راحت در بلوک اتوکلاو شده، امکان ایجاد حفره و شیار و میخکوبی به آسانی باعث شده در طراحی از انعطاف برخوردار باشد همچنین در اشکال متنوع تولید و عرضه شود.

مقاوم دربرابر حرارت و آتش

بلوک اتوکلاو دارای توان بالای مقاومت و تحمل در برابر حرارت مستقیم آتش با دمای 1600در مدت زمان 8 ساعت می باشد.

عایق صوتی

بدلیل ساختار متخلخل بلوک اتوکلاو، قابلیت جذب صدا و صوت در آن بسیار بالا می باشد بطوری که این بلوک می تواند صدا را در مقیاس 42 دیسیبل کاهش دهد که همین موضوع باعث شده تا گزینه ی مناسب در جهت ساخت بیمارستان و مدرسه و هتل همچنین ساختمان های اداری باشد.

مقاوم در برابر لرزش و ارتعاشات

هنگامی که وزن یک سازه حتی المقدور کاهش پیدا کند، بارهای ارزشی نیز کاهش پیدا می کنند.

صرفه جویی در مصرف آب

برای اجرای بلوک های معمولی و عمل آوردن آنها به آب نیاز می باشد اما بر خلاف آن، بلوک های اتوکلاو برای اجرا نیازی به آب ندارند که این خود در صرفه جویی آب بسیار تاثیر گذار می باشد. و با استفاده از چسب هبلکس به راحتی میتوان از بلوک ها استفاده کرد.

تفاوت بلوك هبلكس با بلوك ساختماني

مراحل ساخت بلوک اتوکلاوشده

بلوک اتوکلاو شده طی فرآیندی از جمله مراحل آماده سازی مواد اولیه، آسیاب مرطوب، ترکیب مواد، جانمایی میلگرد در قالب، ریختن بتن در قالب، مرحله ی پخت، تخمیر، قالب برداری و برش و عمل آوری و در نهایت بسته بندی، آماده ی تولید و عرضه می باشد. تولید و ساخت این بلوک بوسیله ی دستگاه های مخصوص صنعتی انجام می شود حتی میتوان گفت بعضی از سیستم های تولید این بلوک بصورت اتوماتیک می باشند.

قیمت بلوک اتوکلاو شده

با توجه به میزان کیفیت مواد بکار رفته شده در ساختار بلوک، ابعاد و اندازه ی بلوک همچنین نوسانات بازار قیمت این محصول متغیر می باشد بنابراین برای اطلاع از قیمت و نحوه ی خرید و تهیه ی این محصول با هر نوع و تعدادی میتوان به سایت شرکت هبلکس کویر مراجعه نمود و اطلاعات لازم را از طریق تماس باما دریافت نمود.

 جمع بندی

بلوک اتوکلاو امروزه یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی می باشد که بدلیل ویژگی های قابل توجهی که دارد بسیاری از مشکلات گذشته را در بخش ساخت و ساز برطرف نموده است و میتوان گفت تاثیر بسزایی در سرعت بخشی در اجرای عملیات پروژهای مختلف ساخت و ساز داشته است.

راه های ارتباطی با بلوک هبلکس برادران اسدی:
mobile icon شماره موبایل: 09197624721
telegram icon پاسخگویی تلگرام: mr_asadi7070@
address icon آدرس: تهران – میدان ثامن الحجج – مرکز خرید اطمینان – طبقه اول – پلاک 98
email icon پست الکترونیکی: info@hebelexkavir.com
url icon آدرس سایت: www.hebelexkavir.com
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *