بتن ریزی در هوای گرم

مقدمه

مجموعه ی بلوک هلبکس برادران اسدی بزرگترین تامین کننده ی بلوک هلبکس است. این مجموعه با سرعت در اجرا، قیمت مناسب و سهولت در کاربرد تولید کننده ی دیوارهای مقاوم در برابر آتش و محصولاتی است که عایق مناسب حرارتی و صوتی هستند. بزرگترین کارخانه ی بلوک هبلکس با راه اندازی سایتی معتبر در خدمت مشتریان عزیز می باشد.

بتن ریزی در شرایطی که هوای گرم وجود داشته باشد باعث بروز مشکلاتی می شود. این کار باعث پایین آمدن کیفیت بتن می شود. بتن ریزی در این شرایط باید متوقف شود و عملیات بتن ریزی باید با تدابیرخاصی به انجام برسد. این کار باعث به حداقل رسیدن خسارت های ناشی از بتن ریزی می شود. توجه به نوع بتن ریزی در شرایطی که این عملیات در مناطق گرم مانند جنوب کشور اتفاق می افتد باعث کم شدن خسارت ها می شود.

خسارت وارده به بتن در هوای گرم

خسارت هایی که به بتن در شرایط هوای گرم وارد می شود برای بتن های تازه و سخت متفاوت خواهد بود. برای داشتن بتن های سخت باید بتن های تازه را به درستی انتخاب کنیم زیرا از نظر کیفیت بتن ها متفاوت خواهند بود.

اثرات نامطلوبی که بتن های گرم بر بتن های خمیری می گذارند به شکل های مختلفی بروز می کند. این اثرات شامل موارد زیادی می شود. از جمله این موارد، افزایش آب در طرح های مخلوط، افزایش آهنگ اسلامپ و اضافه کردن آب به بتن برای سرعت آبگیری سیمان، افزایش تبخیر و از دست دادن خواص خمیری در کوتاه مدت، است. در این زمان سفت شدن بتن زمان بیشتری را می طلبد و بر ادامه ی عملیات ریختن، تراکم، پرداخت و عمل آوری بتن تاثیر منفی می گذارد. این کار امکان ایجاد درز سرد را نیز افزایش خواهد داد. مختل شدن پیوستگی در بتن ریزی در شرایطی که از اصول اصلی محسوب می شود از مشکلاتی است که بتن ریزی به وجود می آورد. بتن ریزی در این شرایط با تبخیر زیادی که در بتن به وجود می آورد باعث جمع شدگی بتن و افزایش بیش از حد ترک های آن می شود. در این شرایط ممکن است حباب های بتن نیز زیاد شوند و تاثیر آن ها در بتن های سخت شده از بین برود.

تاثیر هوای گرم بر بتن

وجود هوای گرم تاثیرات منفی بر بتن می گذارد. استفاده ی بیش از حد از آب در کوتاه مدت و زمان های طولانی باعث می شود مقاومت بتن بسیار کاهش پیدا کند. در فواصل بین 1 تا 7 روز اول در صورتی که  دمای بالا وجود داشته باشد امکان تضعیف بتن وجود دارد و از استحکام آن نیز کم می شود. ایجاد ترک و جمع شدگی نیز از دیگر مشکلاتی است که برای انواع بتن در اثر گرمای هوا به وجود می آید. از دیگر عواملی که باعث کاهش مقاومت بتن می شود می توان به آب شدگی های مکرر آن اشاره کرد که عواملی مانند سایش و فرسایش نیز می تواند در کم شدن مقاومت آن تاثیر مستقیم داشته باشد. ایجاد درزهای سرد با افزایش نفوذپذیری بتن به وجود می آید. این عوامل باعث کاهش یکنواختی سطح بتن می شود و تغییر رنگ آن می شود.

عواملی تشدید کننده خسارت به بتن

برخی از عوامل در هوای گرم خسارت هایی را که به بتن وارد می شود تشدید می کند. بحرانی تر شدن اثرات زیانبار این عوامل باعث می شود گاهی مجبور به تعویض بتن و افزایش هزینه های احتمالی شویم.

استفاده از سیمان های ریز برای افزایش سرعت آبگیری باعث گرمازایی بیشتر بتن می شود. استفاده از سیمان های زودگیر و سیمان هایی که افزودنی های تسریع کننده دارند زمان گرایش را کوتاه تر می کند. این کار باعث افزایش سرعت گرمازایی و آبگیری می شود. رعایت نسبت آب به سیمان باید در بتن ریزی رعایت شود و استفاده ی بیش از حد آب باعث ایجاد مشکلاتی در بتن می شود. در صورتی که وسایل حمل حجم زیادی داشته باشند امکان ایجاد درز در بتن وجود دارد. در صورتی که پمپاژ بتن در مسیر طولانی انجام بگیرد اصطحکاک بتن و لوله باعث ایجاد گرما می شود و ایجاد هوای گرم در این مسیر مشکلاتی را به وجود می آورد. تسمه های نقاله نیز تبادل گرمایی زیادی با محیط به وجود می آورند. گاهی به دلایل اقتصادی بتن ریزی در شرایطی که هوای گرم وجود دارد ضرورت پیدا می کند.

اثرات هوای گرم بر خواص بتن

اثرات نامطلوب هوای گرم بر بتن های سخت شده بسیار زیاد است. در صورتی که آب زیادی در بتن مورد استفاده قرار بگیرید باعث ترک خوردگی و جمع شدگی بتن می شود. هوای گرم چه تبخیر در آن اتفاق بیفتد و یا تبخیری وجود نداشته باشد باعث افت اسلامپ می شود. این افت باعث ایجاد مزاحمت در کارهای اجرایی می شود. در ریختن بتن باید سرعت مشخص رعایت شود تا قبل از سفت شدن لایه ی زیرین، لایه ی رویی اضافه شود. این شرایط باعث به وجود آمدن درز سرد می شود. ترک خوردگی بتن مربوط به محیط های گرم و خشک است. بتن در محیط های گرم و مرطوب کمتر تبخیر شده و جمع نمی شود.

نکاتی درباره ی بتن ریزی در هوای گرم

برای بتن ریزی در هوای گرم بهتر است شرایط را در نظر بگیرید و مصالح مناسب و نسبت های مطلوب را به کار ببرید. برای پیشگیری از گرم شدن مصالح باید به روش های مناسبی برای انبار کردن آن دقت کنید و از گرم شدن بیش از حد آن ها جلوگیری کنیم. کاهش دمای بتن و خنک کردن آن ها نیز باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به آن ها می شود. حفظ خنکی بتن باعث جلوگیری از افزایش دمای آن می شود. برای کاهش دمای بتن می توان از لوله ی بمب خنک استفاده کرد. پوشاندن دور لوله ها با گونی خیس یکی از راه ها موثر می باشد.

مجموعه ی بلوک هلبکس برادران اسدی بزرگترین تامین کننده بلوک کیبکس و هبلکس در ایران و عراق می باشد. برای کسب اطلاع در زمینه ی تامین محصولاتی مانند نایلون استرج بسته بندی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

راه های ارتباطی با بلوک هبلکس برادران اسدی:
mobile icon شماره موبایل: 09197624721
telegram icon پاسخگویی تلگرام: mr_asadi7070@
address icon آدرس: تهران – میدان ثامن الحجج – مرکز خرید اطمینان – طبقه اول – پلاک 98
email icon پست الکترونیکی: info@hebelexkavir.com
url icon آدرس سایت: www.hebelexkavir.com
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *